De-a poeziaproza
de Paul Aretzu
Criticul
şi istoricul literar Constantin M. Popa, format la şcoala clujeană, ardelean
stabilit la Craiova, necontaminat în niciun fel de metehne sudice, se remarcă
nu numai printr-o dicţiune elegantă, prin precizie analitică, prin echilibrul
abordării, ci şi prin civilitate, distincţie, modestie, bonomie. Este unul
dintre domnii proeminenţi ai metropolei olteneşti. Uneori, dispare enigmatic,
pentru perioade mai scurte sau mai lungi, în vreo călătorie turistică sau în
vizite la copiii din Canada.
În
pofida sobrietăţii, lasă totuşi să iasă la iveală un spirit ludic, de fineţe,
cum se întâmplă în recentul volum, Magog Blues (Editura Aius, Craiova,
2013, cu o postfaţă de Gabriel Coşoveanu), carte cu o alcătuire eterogenă
(poezie şi proză), având ca argumente fragmente semnate de Gheorghe Grigurcu şi
de Nora Iuga (primul: proza se coace pe nesimţite în adâncul poemelor precum
sâmburi-n fructe, al doilea: eu pledez pentru ştergerea graniţelor dintre
poezie, proză, eseu, dialog, monolog, teatru, pledez pentru o literatură în
care totul să existe într-o singură carte). Este un volum alcătuit într-un fel
de oglindă retrovizoare, prilejuit de împlinirea unei frumoase vârste,
reflectând imagini ale maturităţii, detaşării, iscusinţei, experienţei
existenţiale şi literare. Viaţa însăşi urmează această cale (regală!), de la
iluzii lirice, la densitatea tot mai apăsătoare prozastică. Altfel, textele
sunt relativ recente şi, unele, redactate pe alte meleaguri decât cele natale. Ştergerea
graniţelor dintre genuri se constată în aspectul cvasinarativ al poemelor,
în preocuparea pentru faptul derizoriu, familiar, fără însă a se înlătura orice
urmă de sentiment sau de metafizică: Uneori,/ ideile poetice fac salturi
mortale,/ precum veveriţele de pe rue Fleetwood/ când traversează cablurile
aeriene,/ acolo unde/ blocurile se numesc manoir-e/ şi casele cu etaj condo-uri.//
Pentru fiecare,/ arhitecţii au prevăzut,/ din raţiuni metafizice,/ sub linia
orizontului,/ câte un lăcaş anteic.// Preotul paroh/ îşi ţine predica
duminicală/ în biserica închiriată de la anglicani/ şi aminteşte
drept-credincioşilor/ baissement-ul/ depozit de parastase,/ reuniuni
festive,/ lumânări, icoane, tetrapoade,/ fără să ştie că,/ într-un ungher,/ ca
în catacomba lui Calixtus,/ se ascunde inima mea/ obişnuindu-se cu adâncurile.
(Urbania).
Poetul
pare contaminat de o stare apatică, indiferentă, consemnând scene banale,
desacralizate, specifice vieţii pe noul continent. În realitate, însă, lângă
vastitatea instabilă a lacului Magog, nostalgia, elegia vârstei nu au cum să nu
se facă simţite: Contez pe tine mă asigură fâşia neagră de asfalt / alunecă
până la capătul peşterii,/ cântă, strigă, injură, taci,/ contez
pe tine!/ Poate pentru că înzestrat cu mirosul umbrei,/ poate pentru că
înzestrat cu ochii întunericului,/ gândesc în limba marmotelor,/ victime sigure
ale autorutelor./ Cobor într-o fântână seacă/ fără să aud fărâmiţarea,/
rostogolirea pietrelor odată cu trupul motoare/ ambalate şi scrâşnetul
frânelor / dinţi muşcând din memoria firelor de iarbă./ Pasăre singuratică,/
izgonită într-un parc fără arbori,/ experimentez bătrâneţea/ în aşteptarea
întâlnirii cu blajinii./ şi totuşi, undeva,/ laboratoarele lui Dumnezeu/
lucrează la perfecţionarea ideii de timp,/ poate pentru că înzestrat cu gustul
dedublării/ ratez mereu ieşirea spre Terrebone. (Obiect de studiu). Nu
sunt sunete tragice, irevocabile, ci, mai curând, asemănătoare liricii blagiene
târzii, de preumblare printre lucruri perene, de împăcare cu frumuseţea, mai
presus de soarta oamenilor, a lumi: această vară târzie a simţurilor/
distilează esenţa răstignirii/ vibraţii fanate/ închise în hărţuirea/
amprentelor sângerânde/ misterele germinaţiei/ cuprind plantaţia de lavandula/
spre ora ofilirii/ când sărurile memoriei/ cutreieră lacrimile/ urmelor
tautologice (Excursie).
Poezia
are surse livreşti, biografice (de confesiune uşor disimulată). Exprimă, cu
accente ironice, dezabuzarea, înstrăinarea, regresia, într-o lume în care
comunicarea s-a aplatizat, redusă la formule, la parodie: Diogene ţine
felinarul în mână/ şi caută prin cetate câinii fără stăpân/ pentru a-i omeni în
butoiul său/ cu cinismul propriu/ în lipsa asociaţiilor de protecţie a
animalelor/ [...]/ Ce ar mai fi de spus/ în această lume a gesturilor
ireversibile/ spectacol hieratic de lumină şi văzduh/ atâta vreme cât/ între
abrevieri exclamaţii şi interjecţii/ despre O.K.! a scris/ însuşi Micul
Rege al Dimineţii/ iar despre Oh my
God! chiar eu// urmaşilor le rămâne/ doar uimitorul simetricul/ suficientul
sieşi wow! (Wow!).
Mai
multe poeme readuc anamneze, scene de război, amintiri ale copilăriei, străzi,
persoane, dar şi angoasă, perplexitate, nonsens. În Ex-citaţii poetice,
scrisul face parte din categoria agonalelor, pline însă de voluptate, de
suculenţă dinamică, de fertilitate: De câte ori încep un poem/ dau peste unii
şi alţii/ de la risipitorii clasici până la nestăviliţii debutanţi/ locuind în
metafore/ ocupând tăcerile imposibile/ alungând neliniştile nopţii între sânii
iubitei sau/ tresărind la fiecare ţipat al verbului sinucigaş/ [...]/ încerc
sa-ţi scot sâmburii/ şi las pe piept să mi se prelingă/ aromitoare licori în
zbucium armonic/ nimerind inconştient/ definiţia mixing-ului/ într-o
zonă de vorticitate inelară.
Poezia
lui Constantin M. Popa, atractivă, oxigenată, cu o retorică minimă, conţine o
clară eleganţă a ideilor, o transparenţă distinctivă. Poporul Magog, evocat în
titlu (uneori, transformat în persoană), condus de regele său Gog, reprezintă
simbolul răului, cu funcţie apocaliptică, înfrânt, în final, de Mesia.
Partea
a doua a volumului conţine proze scurte. Prima, Calvaria, este o urzeală
de elemente realiste şi onirice. Protagonistul este un profesor care trăieşte
după regulile absurde ale societăţii totalitare. Printr-un miracol, scapă de
acuzaţii foarte grave, spargerea intenţionată a tabloului iubitului
Conducător. Tot un text ideologic este şi următorul, Trădarea lui
Tradem, din care se deduce că literatura este subversivă, indiferent de
regimurile politice. Un caz de schizoidie este prezentat în Englezeşte cu
profesor sau Domnişoara Margareta. O situaţie clinică, de personalitate multiplă,
descris senzual, există în Imposibila tandreţe. În altele: chefuri cu
amici presărate cu picanterii, reverii într-un autocar cu excursionişti,
obiceiuri profane în cafeteria unei librării canadiene (ceea ce dovedeşte că nu
întotdeauna lucrurile sunt ce par a fi), ori cadoul erotic, imprevizibil, al
unei tinere studente.
Pentru
ca jocul corespondenţelor şi al simetriei dintre poezie şi proză să se închidă,
dându-se răspuns prezumţiei iniţiale, versuri din primul poem sunt transcrise
în proză, în ultimul text, nume evocate în partea lirică sunt incluse, ca
personaje în naraţiune. Autorul plusează în intenţia de a demitiza canoane,
asociind arta cu o scenă de castrare, desigur, ironic şi autoironic (fenomenul,
tratat din alte perspective, a fost subiectul unui roman al lui Dan Stanca, Mutilare).
Într-adevăr, Constantin M. Popa ne convinge, cu un
seducător spirit ludic, dublat de o siguranţă a contrucţiei şi de talentul
narativ, că între poezie şi proză poate funcţiona un sincretism real. Nu putem
să nu remarcăm la cunoscutul şi apreciatul critic o mare disponibilitate pentru
domeniul beletristic... sau invers (cum spune unul dintre personajele
sale, tovarăşul Bastarache).
|
|